BEGROTING 2021
portal

Thema

Thema Economie, Toerisme, Natuur

Wat willen we bereiken?

Economie

  • Een ondernemende gemeente met een gezonde en duurzame lokale economie en een goed vestigingsklimaat.
  • Voldoende werkgelegenheid voor onze inwoners.
  • Geen onnodige regels en beperkingen die ondernemen lastiger maken.

Detailhandel

  • Een gezond, divers en bereikbaar winkelaanbod dicht bij onze inwoners.
  • Regionale aantrekkingskracht van de kern Nieuwkoop.
  • Een vitaal centrum in Ter Aar.

Recreatie en Toerisme

  • Nieuwkoop is een toeristisch centrum.
  • Goede mogelijkheden voor onze inwoners en toeristen om in Nieuwkoop te recreëren en van de natuur te genieten.
  • Een breed en gevarieerd aanbod van toeristische attracties.
  • Goede bereikbaarheid van onze toeristische trekpleisters en plassen.

Wat gaan we er voor doen?

Economie

Schoterhoek II is ontwikkeld om aan de lokale vraag naar bedrijfsgrond te voldoen. Gezien de grote lokale belangstelling voorziet het terrein in de behoefte. Eind 2020 zijn de eerste kavels juridisch geleverd. Het jaar 2021 staat in het teken van de uitgifte van bedrijfskavels waarop de bedrijven hun gebouwen gaan realiseren.
Onderscheidend aan Schoterhoek II is dat dit bedrijventerrein het eerste gasloze bedrijventerrein van Nieuwkoop wordt en gaat beschikken over zijn eigen lokale warmtenet. Bijzonder aan het warmtenet is dat het als belangrijke bron het effluent (gezuiverd afvalwater) van de afvalwaterzuivering Nieuwveen gebruikt.
De gemeente Nieuwkoop exploiteert en beheert dit warmtenet de eerste 5 jaar na ingebruikname. Hierna nemen de bedrijven (verenigd in een coöperatie) het warmtenet over.

Evenals voorgaande jaren staat in 2021 de revitalisering van het bedrijventerrein Bovenland in Ter Aar op de agenda. In 2020 heeft de Verenigde Ondernemers Nieuwkoop (VON) de rol van initiator en kwartiermaker naar zich toe getrokken. De provincie heeft een ambassadeur bedrijventerreinen toegewezen die helpt bij het inventariseren van wensen op korte en lange termijn van ondernemers en gemeente. In combinatie met het Ondernemersfonds is de verwachting dat er een goede basis ligt om in 2021 tot verdere actie over te gaan waar het gaat om het inrichten van het terrein. Als gemeente zien wij vooral een rol in het doen van eventuele aanpassingen in de openbare ruimte en als handhaver.

In 2021 speelt ten aanzien van de uitvoeringsagenda Greenport Aalsmeer een aantal thema's: ruimtegebruik, duurzaamheid, bereikbaarheid, kennis en innovatie, onderwijs en arbeidsmarkt, imago, profilering en organiserend vermogen en de huisvesting van arbeidsmigranten. Mogelijk komt het ook tot de voltooiing van een integrale visie op de ‘maatwerkgebieden categorie IV’.

Binnen de Rijnstreek is in 2020 vanuit het rijk subsidie ontvangen voor het versterken van het techniekonderwijs. Hierbij zijn onder andere het Ashram college, het Techniekhuis en de VON betrokken. Er is een projectplan opgesteld samen met de basisscholen, VO scholen, MBO scholen en bedrijven uit de regio hetgeen moet resulteren in een zichtbare samenwerking binnen 3-4 jaar. Deze samenwerking wordt sterk geworteld in het regionale bedrijfsleven, wat zal leiden tot meer instroom en doorstroom in de sector. Zo worden vakkrachten gecreëerd die niet alleen technisch, maar ook goed zijn opgeleid in soft skills. Op deze wijze ontstaan er cross-overs in ‘groene’ en ‘grijze’ techniek. Dit moet tot een beter imago van techniek leiden en tot intensieve interactie met het technische bedrijfsleven in de regio.

In 2020 is de bestaande structuur van het Ondernemersloket op de website van Nieuwkoop uitgebreid en beter inzichtelijk gemaakt. Bovendien is de informatie voor Ondernemers aangevuld met coronagerelateerde doorverwijzingen naar relevante informatie buiten onze gemeente. Deze weg zal in 2021 worden voortgezet. Vindbaarheid en actualiteit zijn hierbij de sleutelwoorden. Met de invoering van 'zaakgericht werken' zal ook de structuur van de website en de informatie voorziening hierop worden aangepast. De doorontwikkeling van het loket loopt door tot aan 2023. Samen met de VON herijken wij tussentijds de doelen.

Detailhandel

De nieuwe 'Beleidsvisie Detailhandel 2020-2024' creëert duidelijkheid aan de markt over de ontwikkelingsmogelijkheden, geeft handvatten c.q. biedt een toetsingskader voor gemeentelijke afwegingen en een uitvoeringsprogramma om samen met marktpartijen de vitaliteit van de winkelgebieden te behouden en zo mogelijk te versterken. Zo zal aan de hand van de visie in 2021 het standplaatsenbeleid worden herijkt.
De functie van de nieuwe visie is drieledig: inspiratiebron voor ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente, toetsingskader voor nieuwe initiatieven en behoud van bestaande rechten en tenslotte onderlegger voor nieuwe bestemmingsplannen en vergunningaanvragen.

In 2021 zal - na vaststelling in de raad- samen met winkeliers, ondernemersvereniging en bedrijfsinvesteringszones (BIZ), vastgoedeigenaren en andere stakeholders uitvoering gegeven worden aan acties die zijn opgenomen in de centrumplannen van Ter Aar en het Reghthuysplein in Nieuwkoop. Doel van deze acties is de versterking van de centra en het verbeteren van de toekomstbestendigheid ervan, waarbij de nadruk ligt op het vergroten van de aantrekkingskracht en het verbeteren van de uitstraling en beleving van deze twee centra.

Recreatie en Toerisme

In 2021 wordt uitvoering gegeven aan het in 2020 vastgestelde beleidsplan ' Recreatie en Toerisme Gemeente Nieuwkoop'. Dit jaar wordt de nadruk gelegd op versterking en uitbreiding van de verblijfsmogelijkheden in de gemeente, versterking van marketing, communicatie en gastheerschap en bundeling van initiatieven en samenwerking waarbij het credo is dat gemeente en stakeholders hand in hand optrekken, ieder vanuit zijn eigen rol.

Nieuwkoop Marketing is dé marketingtafel waaraan alle bloedgroepen zitten die in Nieuwkoop iets te maken hebben met recreatie en toerisme. Nieuwkoop Marketing heeft en houdt een prominente rol nu en in de toekomst waar het gaat om het Nieuwkoopse toeristische aanbod voor het voetlicht van het publiek te brengen. De activiteiten van Nieuwkoop Marketing zijn van groot belang als het gaat om het realiseren van onze ambities op het gebied van recreatie en toerisme. In 2021 werkt Nieuwkoop Marketing op basis van een eigen uitvoeringsprogramma.

In 2020 is het Flexibel Meerjarenprogramma Rijn- en Veenstreek (FMP), een regionale samenwerking op het gebied van recreatie en toerisme, geëvalueerd. Naar aanleiding van deze evaluatie is besloten de samenwerking in 2021 voort te zetten in een “light” variant. Dat wil zeggen het ondersteunen van gelijksoortige projecten maar dan met een lager subsidieplafond van maximaal € 5.000 per project.

Nieuwkoop blijft ook in 2021 deelnemen aan bestuurlijke tafel 'Vrije tijd, Water en Groen in Het Groene Hart van Holland'. Doel is het beter positioneren van het Groene Hart als aantrekkelijk gebied voor toeristen en recreanten en in het bijzonder met de toeristisch, recreatieve rol die Nieuwkoop heeft binnen het Groene Hart. Ook Nieuwkoop Marketing neemt in 2021 weer actief deel aan Groene Hart Verbinders, de samenwerkende destinatie marketeers binnen het Groene Hart.

Nieuwkoop heeft veel te bieden op het gebied van waterrecreatie. Vaarroutes zijn uiteraard gemeentegrens overschrijdend en samenwerking is daarom van groot belang om plezierig door het gehele plassengebied te kunnen varen. Binnen Holland Rijnland verband wordt samengewerkt aan het ontwikkelen van aantrekkelijke (meerdaagse) vaarroutes voor bijvoorbeeld sloepen. Bureau APPM heeft vanuit Holland Rijnland de opdracht gekregen om aanbevelingen te doen om de vaarverbindingen verder te optimaliseren. Het is de bedoeling dat vanaf 2021 de aanbevelingen worden geëffectueerd.

Een bijzonder onderwerp dat al lang speelt en buiten onze gemeentegrens ligt is de Drechtdoorsteek. Het gaat om het plan om de Westeinder plas te verbinden met de Drecht waardoor recreatief vaarverkeer van en naar Nieuwkoop vanuit de Westeinder veel gemakkelijker wordt. Grootte en omvang van het project maken dat ook veel andere, vooral economische, thema’s hier een rol spelen. Wethouder Ingwersen is inmiddels binnen Holland Rijnland voor dit plan benoemd als 'Drechtdoorsteek-ambassadeur'.

De interbestuurlijke samenwerking Gouwe Wiericke neemt het benutten van kansen voor toerisme en recreatie mee bij de aanleg van nieuwe natuur. Andere opgaven zijn duurzaam waterbeheer en het tegengaan van bodemdaling, en het versterken van de landbouwstructuur. De natuurontwikkeling in Ruygeborg en Westveen, maar ook in de Noordse Buurt en in mindere mate in de Meijegraslanden en Bovenlanden, vindt ook in deze context plaats. Toegankelijkheid en beleefbaarheid van (nieuwe) natuur zorgen voor betrokkenheid en draagvlak, en zijn randvoorwaarden voor een succesvol gebiedsproces en eindresultaat.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 16:32:01 met de export van 11/17/2020 14:15:47