BEGROTING 2021
portal

Thema

Thema Ruimtelijk beleid

Wat willen we bereiken?

Ruimtelijk Beleid

  • Een prettige woon- en werkomgeving door een goede ruimtelijke ordening voor ons  
    gehele grondgebied.
  • Een integraal ruimtelijk beleidskader.
  • Soepele invoering van de Omgevingswet.
  • Het actief betrekken van inwoners en andere belanghebbenden bij de keuzes op het
    gebied van ruimtelijke ontwikkeling die hen raken.
  • Behoud van de natuur- en landschappelijke waarde van onze gemeente.

Wonen

  • Een passend en gevarieerd woningaanbod dat tegemoetkomt aan de wensen en
    behoeften van onze inwoners.
  • Een duurzame en toekomstbestendige woningvoorraad.
  • Goede samenwerking met de woningbouwcorporaties voor realisatie van doelstellingen
    op het gebied van huisvesting.
  • Voldoende kansen voor doelgroepen en starters op de woningmarkt.
  • Ruimte ( aantallen) zodat we voldoende woningbouw kunnen realiseren om onze
    doelstellingen te bereiken.

Energietransitie

  • Uitvoeren maatregelen klimaatakkoord.
  • Aardgas vrijmaken gebouwde omgeving waaronder ook ons eigen vastgoed.
  • Leveren van een bijdrage aan het opstellen van een regionale energiestrategie.

Wat gaan we er voor doen?

Ruimtelijk Beleid

In 2021 wordt de omgevingsvisie, een leefbare toekomstvisie voor de hele fysieke leefomgeving, afgerond. De omgevingsvisie is tot stand gekomen via een breed participatieproces met stakeholders en de samenleving. Verdieping en uitwerking vinden plaats in samenhang met alle gerelateerde beleids- en visietrajecten.

Het geactualiseerde 'Programmaplan invoering Omgevingswet' vormt de basis voor de uitvoering van de stappen en acties, die ervoor moeten zorgen dat de gemeente Nieuwkoop op 1 januari 2022 kan werken volgens de Omgevingswet. De uitgestelde invoering betekent meer tijd en een extra kwaliteitsslag voor de noodzakelijke voorbereidingen.

Het experiment omgevingsplan volgt het traject en de planning van het project Buytewech-Noord. Dit bestemmingsplan met verbrede reikwijdte biedt mogelijkheden om vooraf te experimenteren met het (nieuwe) instrumentarium en de bredere scope van de Omgevingswet. De organisatie benut deze kennis en ervaring in de voorbereidingen op de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2022.

De verplichte aansluiting op het nieuwe Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) is in 2021 een feit. Het DSO vormt het digitale fundament voor het (nieuwe) werken volgens de Omgevingswet. Deze treedt per 1 januari 2022 in werking. Het digitale indieningsplatform voor evenementaanvragen is operationeel. Verdere aanpassingen in onze vergunningen- en plansoftware zijn doorgevoerd, ook met het oog op een ontwikkeling als zaakgericht werken. De periode tot de uitgestelde invoeringsdatum wordt benut voor (praktijk)testen, verfijning van werkprocessen en training van medewerkers.

De nieuwe 'Wet kwaliteitsborging bouwen' heeft gevolgen voor alle gemeenten in Nederland, omdat de uitvoering van het bouwtoezicht verschuift van overheid naar private kwaliteitsborgers en het preventief beoordelen van omgevingsvergunning aanvragen grotendeels verdwijnt. Om praktijkervaring met deze nieuwe wetgeving op te doen starten we voor 1 januari 2022 met een opdrachtgever, een door hem/haar ingeschakelde kwaliteitsborger en met een bouwer een pilot in het kader van de private kwaliteitsborging. Verder stemmen we in 2021 interne werkprocessen af op de nieuwe regels en scholen we de betrokken medewerkers bij. In de tweede helft van 2021 starten we met een voorlichtingscampagne over de nieuwe wetgeving. De te verwachten effecten voor de legesinkomsten als gevolg van de nieuwe wetgeving worden verwerkt tot een concreet legestarievenvoorstel aan de raad.

Naar verwachting zal de provincie Zuid-Holland in 2021 het Programma huisvesting arbeidsmigranten gaan uitvoeren. Met dit programma wil de provincie meer inzicht krijgen in het aantal arbeidsmigranten en onderzoeken of het provinciaal omgevingsbeleid met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten voldoende aansluit op de vraag naar huisvesting. Op basis van de resultaten stellen wij een afwegingskader op.

In 2021 stellen wij een beleidskader op voor de vestiging of uitbreiding van zorgboerderijen in het buitengebied. Het ontbreekt momenteel aan een afwegingskader om het toenemend aantal verzoeken te kunnen beoordelen. Dit afwegingskader gaat in op de zorgvraag onder inwoners van Nieuwkoop, kleinschaligheid van zorg, kwaliteit van de zorg, ruimtelijke inpasbaarheid en draagvlak.

Met de vaststelling van de Erfgoednota in 2020 zijn objecten geselecteerd om aangewezen te worden als gemeentelijk monument. De objecten die nu nog geen gemeentelijk monument zijn, worden in 2021 in fases aangewezen.

Het bestemmingsplan Paradijsweg Natte zijde, fase 1 is in 2020 vastgesteld en hiertegen lopen mogelijk nog beroepsprocedures. Op het verloop van deze procedures heeft de gemeente geen invloed. Voor fase 2 is de verwachting dat er in het tweede kwartaal 2021 een ontwerp-bestemmingsplan gereed is dat naar verwachting na de zomer als ontwerp ter inzage wordt gelegd.

De stikstofcrisis die eind mei 2019 ontstond door het wegvallen van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) is een landelijk probleem, dat vraagt om oplossingen van Rijk en provincie, maar ook om een gebiedsgerichte aanpak. Elk stikstofgevoelig Natura2000-gebied is anders. Onder de regie van de provincie Zuid-Holland is in 2020 gestart met de vormgeving van een proces voor het Nieuwkoopse plassengebied. Doel is om met gebiedspartijen te komen tot een doelmatige en haalbare combinatie van natuurherstel en (stikstof)bronmaatregelen. Bodemdaling wordt direct meegenomen. Men zoekt bij voorkeur naar oplossingsrichtingen die meerdere gebiedsopgaven dienen. Dit gebiedsproces vergt veel bestuurlijke en ambtelijke inzet.

Voor de vitaliteit van onze gemeente is adequaat openbaar vervoer belangrijk en blijven wij ons inzetten om de gemeentelijke belangen in de regio naar voren te brengen. Uitgangspunt is dat de basis qua openbaar vervoer op orde is in onze gemeente. Dat wil zeggen dat enerzijds de verschillende kernen bereikbaar zijn en dat het OV zodanig is ingericht dat het een serieus alternatief vormt voor de auto. Dat is het namelijk nu niet, wat ook blijkt uit het feit dat het autobezit per inwoner in onze gemeente het hoogste is in de regio. In 2021 start de feitelijke aanbesteding van de nieuwe concessieperiode voor het busvervoer in de regio Holland Rijnland en Midden Holland (Zuid-Holland Noord). De provincie is verantwoordelijk voor het functioneren van dit busvervoer en stuurt de vervoerder aan. Voor de huidige concessieperiode is dat Arriva. Het contract voor de huidige concessieperiode loopt af in 2022. Al in 2018 startte de provincie samen met de twee regio’s de voorbereidingen voor de nieuwe concessieperiode. Nieuwkoop heeft als inliggende gemeente van Holland Rijnland in samenspraak met de regio, in lijn met 'de basis op orde hebben', haar bijdrage geleverd (aan Beleidskader en aan het Programma van Eisen). Ten tijde van schrijven van deze begroting lag het ontwerp Programma van Eisen voor advies/reactie aan de gemeenten voor. De verwachting is dat als gevolg van Covid-19, de aanbesteding vertraging gaat oplopen. Ook in 2021 volgen wij dit proces op de voet.
Gedurende de huidige concessie-periode maken we afspraken met Arriva om de huidige lijnen te optimaliseren en te experimenteren met versnellingen. In de nieuwe concessie moet de nieuwe vervoerder reeds bestaande trajecten overnemen en is het dus van belang om constant optimalisatie met Arriva te realiseren.

Wonen

In 2021 geven we verdere uitvoering aan het Integrale Woningbouwprogramma Nieuwkoop dat de gemeenteraad in 2020 heeft vastgesteld. Dit woningbouwprogramma is een uitwerking van het 'Toekomstbeeld 2019'. De provincie heeft aangegeven dat er in Nieuwkoop behoefte is aan ruim 1900 nieuwe woningen in de periode van 2019-2029. In het Integrale Woningbouwprogramma is een richtinggevend programma aangegeven met woningen voor starters, jonge gezinnen en ouderen op locaties die tot 2022 in ontwikkeling worden genomen. Dit programma gebruiken we in 2021 als leidraad voor woningbouwprojecten.

Omdat een programma 'wonen en zorg geïntegreerd' met daarin alternatieve woonvormen een waardevolle en noodzakelijk aanvulling vormt op het Integraal woningbouwprogramma en er ook steeds meer nieuwe initiatieven op de markt komen waarbij wonen en zorg in verschillende zwaarte geïntegreerd zijn, wordt er samen met woningstichtingen, zorgpartijen en verzekeraars een verkenning uitgevoerd naar deze concepten. Het gaat om concepten toepasbaar voor Nieuwkoop en afgestemd op het 'Koersdocument zorglandschap' en andere relevante ontwikkelingen en regelingen. Tevens worden potentiële locaties in beeld gebracht.

Ons doelgroepenbeleid is erop gericht om de juiste woning te bouwen op de juiste plaats, op het juiste moment en voor de juiste doelgroep. We doen dat om aan de specifieke behoeften van onze inwoners tegemoet te komen. In 2021 gaan we dit beleid uitvoeren aan de hand van vier instrumenten die in 2020 door de gemeenteraad zijn vastgesteld of geactualiseerd. Dit zijn de starterslening, het integrale woningbouwprogramma, de doelgroepenverordening en het woonfonds.

De starterslening biedt koopstarters de mogelijkheid om een lening te nemen in aanvulling op een hypotheek om daarmee het voor hen net mogelijk te maken hun felbegeerde eerste woning te kopen. Met het vernieuwde woonfonds zorgen we ervoor dat er ook in 2021 voldoende sociale woningbouw wordt gerealiseerd. Met de doelgroepenverordening tenslotte wordt uitvoering gegeven aan het woningbouwprogramma. Met deze doelgroepenverordening sturen we in bestemmingsplannen op het aantal sociale huur-, middenhuur- en goedkope koopwoningen per specifieke locatie. Deze verordening koppelt doelgroepen aan woningtypen en regelt hoe lang een woning voor de doelgroep beschikbaar blijft.

In 2021 gaan we verder met onze inzet op doorstroming binnen de Nieuwkoopse woningmarkt. Door voor elke levensfase geschikte woningen te bouwen, bevorderen we die doorstroming, maar we zetten ook diverse instrumenten in. We bouwen voort op de ervaringen die in 2020 zijn opgedaan met het mandaat lokaal maatwerk en de pilot doorstroming van Woningstichting Nieuwkoop (WSN). Daarnaast gebruiken we welzijnsbezoeken om ouderen van informatie te voorzien over woonvraagstukken die zij hebben. Hierin trekken we samen op met Woondiensten Aarwoude (WDA) en WSN.

In 2021 geven we samen met WSN, WDA en Vestia en hun huurdersbelangenverenigingen uitvoering aan de prestatieafspraken die in 2020 met hen zijn gemaakt. De prestatieafspraken leveren een essentiële bijdrage aan de realisatie van het actieprogramma zoals dat in de Woonvisie Nieuwkoop 2016-2025 is vastgelegd. Met WSN en WDA maken we gezamenlijk afspraken; de afspraken met Vestia volgen een afzonderlijk traject. De prestatieafspraken zijn onderdeel van een jaarlijkse cyclus, dus we maken in 2021 ook weer nieuwe prestatieafspraken voor 2022 en verder. De prestatieafspraken hebben een doorkijk van vier jaar.

In de regio Holland Rijnland is afgesproken dat iedere gemeente aanstuurt op tenminste 25% sociale huurwoningen en 20% aan woningen voor middeninkomens, bestaande uit midden huurwoningen en goedkope koopwoningen. Nieuwkoop geeft met haar woningbouwprogramma en de doelgroepenverordening gehoor aan deze afspraak en bouwt in 2021 verder om de doelstelling te behalen.
Mogelijk wordt de Regionale Woonagenda (RWA) in 2021 geactualiseerd op basis van de in 2020 uitgevoerde evaluatie. Genoemde percentages krijgen daarin dan een plek.

Initiatiefnemer en eigenaar WSN is gestart met de herontwikkeling van het voormalige zorgcentrum in de kern Nieuwkoop. Naar verwachting wordt in 2021 het bouwplan nader uitgewerkt en een aanvraag gedaan voor de omgevingsvergunning, onder voorbehoud van een onherroepelijk bestemmingsplan. De planning is om aansluitend hierop in het vierde kwartaal een start te maken met de bouw.
 
In het centrum van Nieuwveen is een nieuwe start gemaakt met de ontwikkeling van woningbouw op de locatie van de voormalige HAT-eenheden ter hoogte van 't Liemerhof. Het plan voor 40-50 sociale huurwoningen kent een lange voorgeschiedenis, ligt op een prominente locatie in het ‘hart’ van de kern en is van groot maatschappelijk belang. De gemeente en WSN hechten er daarom belang aan om, met het oog op de voortgang, hier samen in op te trekken. Op basis van een participatietraject met inwoners, (mogelijk) toekomstige bewoners en andere belangstellenden wordt naar verwachting in 2021 het bestemmingsplan afgerond. Onder voorbehoud van een onherroepelijk bestemmingsplan kunnen de verdere voorbereidingen starten voor de bouw van deze appartementen.

Het college heeft in 2020 een positief principestandpunt ingenomen voor de herontwikkeling van het kantoor en de parkeerplaats van de voormalige betoncentrale Oudenallen. Het gaat hierbij om de bouw van grondgebonden woningen en appartementen (ook in het goedkope segment) en lichte horeca. Realisatie van dit initiatief geeft een positieve impuls aan de leefbaarheid van de kern Woerdense Verlaat. De noodzakelijke aanpassing van het bestemmingsplan vindt plaats in 2021.

Energietransitie

Ten aanzien van 'wat gaan we hiervoor doen' wordt verwezen naar de paragraaf Duurzaamheid.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 16:32:01 met de export van 11/17/2020 14:15:47