BEGROTING 2021
portal

Thema

Thema Beheer openbare ruimte

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we er voor doen?

Kwaliteit openbare ruimte

Wat willen wij bereiken?

  • De openbare ruimte is schoon, heel, veilig en goed toegankelijk voor onze inwoners en bezoekers.
  • In nieuwe woonwijken is voldoende ruimte voor de inrichting van een kwalitatief goede openbare ruimte met voldoende groen.
  • De kwaliteit van het onderhoud komt overeen met de vastgestelde kwaliteitsniveaus en er is geen achterstallig onderhoud.
  • Schade aan wegen en bermen door zwaar vracht- en (land)bouwverkeer vermindert.
  • Verhardingen zijn voldoende vrij van onkruid en zwerfafval.
  • De openbare ruimte is voor senioren en mensen met een beperking goed toegankelijk en looproutes zijn vrij van obstakels.

Wij voeren het beheer van de openbare ruimte planmatig uit aan de hand van beheerplannen en beheerprogramma's. Beheerplannen worden periodiek geactualiseerd. Door het adequaat uitvoeren van de beheerprogramma's voorkomen wij dat achterstallig onderhoud ontstaat. In 2021 wordt het beheerplan Recreatieve Voorzieningen geactualiseerd. Tevens wordt een nieuw beheerplan opgesteld voor de algemene begraafplaatsen.

Actuele thema’s als klimaatadaptatie, energietransitie, duurzaamheid, biodiversiteit en participatie vragen om meer samenhang tussen de beheerplannen. Met een strategische beheervisie leggen wij vast hoe wij de genoemde thema’s integreren in het beheer van de openbare ruimte.

Voor de inrichting van de openbare ruimte beschikken wij over een programma van eisen voor de inrichting van de openbare ruimte. Ook dit programma wordt periodiek geactualiseerd.
Het programma van eisen draagt bij aan een kwalitatief goede inrichting van de woonomgeving van onze inwoners. Het stelt randvoorwaarden waar projectontwikkelaars, aannemers en adviesbureaus, maar ook de gemeente zelf, zich aan moeten houden bij het ontwerpen, aanleggen en uitgeven van de openbare ruimte. Het programma beschrijft ook de processen die verband houden met het ontwikkelen en inrichten van de openbare ruimte door derden. Deze openbare ruimte wordt na ontwikkeling voor beheer en onderhoud overgedragen aan de gemeente

Onze buitendienst zet zich met hun aanwezigheid in de wijk in om gebreken snel te verhelpen en meldingen voor te zijn. Maar meldingen van inwoners helpen ons ook de openbare ruimte in orde te houden. Meldingen handelen wij dan ook snel af. Voor 85% van de meldingen lukt dat binnen een week.  

Onkruid en zwerfvuil bepalen in sterke mate het beeld en de netheid van de openbare ruimte. Sinds 2018 bestrijden wij onkruid op verhardingen zonder chemische middelen met heet water. Wij doen dat in eigen beheer. Met ondersteuning van Nederland Schoon en in samenwerking met scholen en sportverenigingen houden wij de openbare ruimte vrij van zwerfvuil. Na de invoering van de nieuwe afvalinzameling met diftar, zien wij een lichte toename van het gebruik van openbare afvalbakken. Om vervuiling van de openbare ruimte te voorkomen verhogen wij als dat nodig is de ledigingsfrequentie.  

De infrastructuur binnen de gemeente moet voldoen aan de inrichtingscriteria ‘duurzaam veilig’ van het CROW. Verbetermaatregelen worden meegenomen bij vernieuwing en reconstructies.
Om de toegankelijkheid van de openbare ruimte te waarborgen voeren wij in samenwerking met het Platform Gehandicapten en Senioren Nieuwkoop een periodieke schouw uit en lossen wij gesignaleerde knelpunten op.

Het is voor de leefbaarheid van de wijken belangrijk dat er voldoende parkeerplaatsen zijn. Met het toegenomen autobezit is dat helaas niet overal het geval. In een aantal, vooral oudere wijken is de parkeerdruk hoog. Inwoners en bezoekers moeten kunnen beschikken over voldoende parkeerplaatsen in de wijk. Het aantal woonwijken met een te hoge parkeerdruk moet de komende jaren afnemen. Elke vijf jaar voeren wij in alle kernen een parkeerdrukmeting uit. De laatste meting dateert van 2020. Bij de uitvoering van groot onderhoud breiden wij wanneer nodig en mogelijk het aantal parkeerplaatsen uit. In nieuwe woningbouwprojecten wordt in de ontwerpfase al rekening  gehouden met voldoende parkeergelegenheid.

Het steeds zwaarder wordende vracht- en landbouwverkeer veroorzaakt schade aan onze wegen. Dat leidt ook in toenemende mate tot klachten over overlast door trillingen en soms schade aan woningen. In 2019 hebben wij een inventarisatie uitgevoerd van de belastbaarheid van de wegen. In 2021 starten wij, in samenhang met maatregelen uit het GVVP, met het invoeren van beperkende maatregelen voor wegen met een beperkte belastbaarheid.

Beheer samen met onze inwoners
Wat willen wij bereiken?

  • Inwoners hebben ruime invloed op en medezeggenschap over de inrichting en het beheer van de woonomgeving.
  • Inwoners kunnen meedenken over, meewerken aan en soms meebeslissen over de (her)inrichting van hun woonomgeving.
  • Inwoners hebben de mogelijkheid om met initiatieven te komen of de verantwoordelijkheid te nemen over hun woonomgeving.
  • Inwoners mogen erop vertrouwen dat haalbare initiatieven waarvoor draagvlak bestaat worden ondersteund.

Met ons omgevingsmanagement weten wij wat er speelt in de kernen en brengen wij de belangen van inwoners en andere betrokkenen in beeld. Door inwoners en belanghebbenden bij projecten te betrekken houden we rekening met hun wensen en belangen. Inwoners kunnen meedenken en vaak ook meebeslissen over de inrichting en veranderingen in hun woonomgeving. Ook de komende jaren blijven wij werken aan het verder ontwikkelen van het omgevingsmanagement en blijven wij experimenteren met nieuwe vormen van participatie en communicatie.
Wij nodigen onze inwoners uit om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun woonomgeving en met initiatieven te komen. Rond een thema als klimaatadaptatie en de noodzaak van het vergroenen van de woonomgeving, inclusief de eigen tuin, zijn die initiatieven welkom.

Een verkeersveilige openbare ruimte
Wat willen wij bereiken?

  • Wegen zijn, waar mogelijk, volgens de principes van Duurzaam Veilig ingericht (functionaliteit, homogeniteit, herkenbaarheid, vergevingsgezindheid, statusonderkenning).
  • De situatie op de weg, vooral voor fietsers, is veilig.
  • Schoolkinderen kunnen veilig van en naar school.
  • Situaties die aantoonbaar onveilig zijn, zijn met passende maatregelen aangepakt.
  • Vracht- en (land)bouwverkeer en regionaal doorgaand verkeer in de kernen is aantoonbaar verminderd.

Verkeersveiligheid vinden onze inwoners en ook wij een belangrijk onderwerp. Daarom hebben wij in 2019 de ambtelijke capaciteit voor Verkeer en Vervoer verruimd. Wij zetten een deel van de extra capaciteit in om beter aangesloten te zijn bij de ontwikkelingen in het samenwerkingsverband Holland Rijnland m.b.t. het thema Bereikbaarheid en Mobiliteit.

De intensiteit aan doorgaand verkeer door onze gemeente is in de afgelopen jaren toegenomen. Vooral doorgaand vrachtverkeer zorgt voor veel overlast en een gevoel van onveiligheid. De aanpak van dit knelpunt maar ook een aantal andere verkeersvraagstukken vraagt om een integrale oplossing. In 2020 hebben wij met het GVVP 2020-2030 een integraal plan opgesteld voor het lokale verkeers- en vervoersbeleid. Dit plan zal voor de komende tien jaar een leidraad en toetsingskader zijn voor vele ontwikkelingen binnen de gemeente. Daarnaast omvat het GVVP oplossingsrichtingen voor de grootste verkeerskundige knelpunten binnen onze gemeente en een groot aantal concrete projecten en activiteiten.
Vanaf 2021 gaan wij aan de slag met de uitvoering van die projecten en activiteiten met als doel een bijdrage te leveren aan een veiligere, meer leefbare en meer toegankelijke gemeente. Projecten die in 2021 een hoge prioriteit hebben zijn de verkeersafwikkeling rond de West- en Oostkanaalweg, het Zuideinde in Nieuwkoop en de verkeerssituatie Geerweg/Langeraarseweg.

Op toeristische routes ervaren inwoners op mooie dagen verkeersonveiligheid en overlast van groepen motoren. De gemeenten Bodegraven Reeuwijk en Woerden hebben gezamenlijk besloten in weekeinden en op feestdagen de Meije voor deze verkeersdeelnemers af te sluiten. Wij zijn in gesprek met de gemeente De Ronde Venen over vergelijkbare maatregelen, vanwege klachten van bewoners aan de Amstelkade en De Hoef Oostzijde.

Bij verkeersveiligheid speelt het gedrag van de weggebruiker een grote rol. Het nemen van alleen fysieke maatregelen is meestal niet voldoende. Wij spelen daarom met gerichte verkeerseducatie ook in op het gedrag van de weggebruiker. Wij sluiten zoveel als mogelijk aan bij landelijke en regionale acties, zoals School op Seef, Streetwise en Vomol. Omdat het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer sinds jaren weer is toegenomen, zijn wij aangesloten bij de campagne 'Maak een punt van nul verkeersslachtoffers'.

Om elektrisch vervoer te stimuleren is het van belang dat de groei daarvan niet wordt beperkt door een tekort aan laadvoorzieningen. In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) staan afspraken die de uitrol van publieke laadinfrastructuur moeten versnellen. Gemeenten hebben een belangrijke verantwoordelijkheid in de uitrol van de lokale laadinfrastructuur. In Holland Rijnland verband wordt gewerkt aan een regionale beleidsvisie die wij als basis gebruiken voor in 2021 te ontwikkelen lokale laadinfrastructuur.

Ecologisch groenbeheer
Wat willen wij bereiken?

  • Het beheer van het openbaar groen levert een bijdrage aan de instandhouding van de biodiversiteit.
  • Potentiële locaties in de openbare ruimte worden benut voor de realisatie van een meer ecologisch openbaar groen.

Met het groenbeheer zetten wij in op een meer natuurlijk openbaar groen ter ondersteuning van het Groene Hart karakter van de gemeente en de biodiversiteit. Nieuw aan te leggen openbaar groen zal zich de komende jaren kenmerken door meer kleur en geur en groen dat aantrekkelijk is voor vogels, insecten, etc. Op basis van een inventarisatie in 2019 zijn wij gestart met de aanleg van bloeiende bermen, natuurlijke kruidenrijke oevers en vlinderydilles. Daar gaan wij de komende jaren mee door.
In het groenbeheer ligt een belangrijke opgave als het gaat om het klimaatbestendig maken van de openbare ruimte. Groen speelt een belangrijke rol bij het bergen en afvoeren van regenwater en bij het verminderen van hittestress. Het vergroenen van de openbare ruimte biedt ook nieuwe kansen ook een meer ecologische en biodiverse woon- en leefomgeving.

Onze bermen worden vanaf 2019 meer ecologisch beheerd, waarbij het gewas wordt gemaaid en afgevoerd. Bermen moeten hierdoor kruidenrijker worden en interessanter voor insecten. De komende jaren willen we het beheer op basis van ervaring en monitoring verder optimaliseren.

In 2021 starten wij met het opstellen van een bomenbeleidsplan. Ook zetten wij, samen met de gemeenten Alphen aan den Rijn en de gemeente Kaag en Braassem, de eerste stappen om het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) te herzien.

Meer spelen, meer bewegen
Wat willen we bereiken?

  • Speelplekken op wijkniveau zijn avontuurlijk en uitdagend.
  • Kinderen vinden het weer leuk om in hun buurt buiten te spelen.

Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen meer buiten spelen, zowel voor de gezondheid als voor de sociale vorming. Veel van de speelvoorzieningen zijn echter voor de wat oudere kinderen onvoldoende interessant om ze te motiveren buiten te gaan spelen. Bij het vervangen van speeltoestellen en de inrichting en herinrichting van speelplekken zorgen wij voor meer uitdagende en avontuurlijke speelplekken. Spelen en bewegen houdt niet op bij 18 jaar. Bewegen is een noodzaak voor een vitale samenleving. Bij de realisatie van nieuwe speelplekken leggen wij ook nadrukkelijk een relatie met onze visie op sport en bewegen. Daar waar er in de openbare ruimte mogelijkheden zijn, willen wij ook beweegplekken realiseren.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 16:32:01 met de export van 11/17/2020 14:15:47