BEGROTING 2021
portal

Thema

Thema Publiekszaken

Wat willen we bereiken?

Dienstverlening

  • Voor zowel inwoners, ondernemers als verenigingen willen we dat de dienstverlening adequaat is. Door gebruik te maken van nieuwe technieken en digitalisering neemt de beschikbaarheid en de toegankelijkheid van de dienstverlening toe.
  • Voor degene die niet digivaardig of die laaggeletterd is, zorgen we dat de dienstverlening toegankelijk blijft door ondersteuning te organiseren. We versimpelen waar mogelijk procedures.
  • Als de situatie complex is blijft het persoonlijke gesprek de voorkeur hebben boven digitalisering.

Communicatie:

  • We communiceren in een heldere en begrijpelijke taal.
  • We leveren nog meer maatwerk, waar nodig afgestemd op de diverse doelgroepen.
  • We communiceren gemeentebreed vanuit één identiteit.

Participatie:

  • Vernieuwing van vormen van participatie, waaronder e- participatie welke aansluit en voldoet aan de behoefte op dat moment. Daarbij altijd rekening houdende dat een duidelijke omschrijving en kadering van het speelveld mogelijk is binnen de participatievorm.
  • Heldere handvatten geven voor participatie voor inwoners, ondernemers en verenigingen en bij tegengestelde belangen blijven werken vanuit de dialoog.

Wat gaan we er voor doen?

In 2021 zullen wij uitvoering geven aan de visie op dienstverlening, participatie en communicatie. We pakken de verbeterkansen en acties voortvloeiende uit het Strategisch kader per onderdeel op.

Dienstverlening

Dienstverlening is al vanaf de start van de nieuwe gemeente Nieuwkoop een hoeksteen van onze missie en visie. Ook voor dienstverlening geldt dat wij continu willen verbeteren en verder willen ontwikkelen en daar waar nodig vernieuwen. Na de vaststelling van het Strategisch kader dienstverlening, participatie en communicatie, formuleren we het vernieuwde dienstverleningsconcept, waarvan de uitvoering grotendeels in 2021 zal worden gerealiseerd. Het dienstverleningsconcept omschrijft welke uitgangspunten en werkwijze we de komende jaren hanteren bij het leveren van onze diensten en producten. Hoe wij de kwaliteit meten van onze dienstverlening en er met name ook voor zorgen dat voor degene die niet digivaardig is of laaggeletterd is, de dienstverlening toegankelijk blijft.

Omgevingsloket
In 2021 zal er veel aandacht zijn voor de gevolgen van de nieuwe Omgevingswet voor het omgevingsloket en brengen wij het loket optimaal in positie.

Verenigingsloket
2021 zal vooral in het teken staan van zoveel mogelijk ondersteuning bieden aan verenigingen en andere maatschappelijke organisaties die het moeilijk hebben als gevolg van Covid-19. Door te verbinden en met advies en financiële ondersteuning proberen we afgelaste evenementen weer gezamenlijk op de rails te krijgen en nieuwe initiatieven te stimuleren en mogelijk te maken. Ook zal aandacht nodig zijn voor de financiële afwikkeling van de diverse steunmaatregelen zoals ingesteld in 2020.
Verder zullen we in navolging van het rekenkameronderzoek inzetten op verbreding van de naamsbekendheid van het verenigingsloket.

Communicatie
We geven uitvoering aan de visie op communicatie en gaan aan de slag met de aanpak en acties opgenomen in het strategisch kader.
De visie op communicatie geeft richting aan waar we de komende jaren naartoe willen groeien. Ook geeft de visie de lijn en richting aan van de manier van communiceren door en vanuit de gemeentelijke organisatie met onze partners, inwoners en ondernemers.
Zo onderzoeken wij hoe en via welke kanalen de ontvanger met ons wil communiceren. Op basis daarvan  stellen wij een kanalenstrategie op. Aansluitend zetten wij in ons in 2021 extra in om daar waar mogelijk de inwoners naar het digitale kanaal te verleiden.

Participatie
We geven uitvoering aan de visie op participatie en gaan aan de slag met de aanpak en acties opgenomen in het strategisch kader.
We stellen participatiebeleid op, waarbij we duidelijke kaders en spelregels bepalen: zowel juridisch, financieel als beleidsmatig. We doen dit in samenspraak met de raad met ondersteuning van de griffie. Een organisatiebrede werkgroep gaat verder met de aan de slag om invulling te geven aan de (digitale) participatie en het inzetten van de juiste instrumenten.
Participatie is een proces waarvan wij doorlopend zullen moeten leren. Daarom zal in 2020, maar vooral ook in 2021 het evalueren en leren van belangrijke projecten en besluitvormingsprocessen de aandacht krijgen, zodat we waar mogelijk direct kunnen aanpassen in volgende projecten kunnen verbeteren.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 16:32:01 met de export van 11/17/2020 14:15:47