BEGROTING 2021
portal

Thema

Thema Bedrijfsondersteuning

Speerpunten bedrijfsondersteuning

Bedrijfsondersteuning betreft alle faciliterende activiteiten die de gemeentelijke organisatie in staat stelt langdurig te presteren en maatschappelijke waarde te creëren. Denk aan personeelsbeleid, huisvesting, financiën, ICT, inkoop en de planning en control cyclus. Een goede bedrijfsvoering is een voorwaarde voor het uitoefenen van en het ‘in control’ zijn over onze primaire taken en bedrijfsprocessen.

Wij werken samen volgens onze kernwaarden: dichtbij, doelgericht en lef. In ons werk zijn wij dagelijks bezig de wereld van de gemeente Nieuwkoop een beetje mooier te maken. De manier waarop wij dat samen doen bepaalt niet alleen de kwaliteit van onze gemeentelijke organisatie maar indirect ook van onze Nieuwkoopse samenleving. Werkplezier en autonomie in ons werk staan voorop!

Onze speerpunten in 2021:
Het ondersteunen van de organisatie bij:

  • de invoering van de omgevingswet
  • de implementatie van zaakgericht werken
  • de verdere ontwikkeling van het team Verbinding
  • blijvende aandacht voor de uitvoering van de AVG (privacy).

Wat willen we bereiken?

Informatisering en Automatisering

Informatiebeleid
Het Informatiebeleid schetst de relevante ontwikkelingen op het gebied van wetgeving, ambities en technologie die van invloed zijn op de gemeentelijke informatievoorziening.
Dit beleid stelt kaders voor de wijze waarop de gemeente de komende jaren haar informatievoorziening inricht en omgaat met informatie.
We verwijzen op deze plaats naar het Informatiebeleidsplan 2020-2024.

Het informatiebeleidsplan staat niet op zich. Informatiebeleid leidt tot afgeleid beleid, tot uitvoeringsplannen en in ons geval tot een ICT Beheerplan.


Informatiebeveiligingsbeleid

Informatie is één van de belangrijkste bedrijfsmiddelen van de gemeente Nieuwkoop. Toegankelijke en betrouwbare overheidsinformatie is essentieel voor onze gemeente, de bescherming van waardevolle informatie is hetgeen waar het uiteindelijk om gaat. Hoe waardevoller de informatie is, hoe meer maatregelen er getroffen moeten worden. We verwijzen op deze plaats ook naar de beleidsnota 'het informatiebeveiligingsbeleid 2020-2024’ waarin wordt geschetst hoe de beveiliging van persoonsgegevens en andere informatie binnen de gemeente wordt geregeld.

Cloudbeleid

In lijn met het vigerend beleid en de trend volgend verhuizen ‘lokaal’ geïnstalleerde vak-applicaties naar de Cloud. Bij wijzigingen en nieuwe ontwikkelingen vindt toetsing plaats naar de mogelijkheid van een cloud-oplossing.De gemeente moet regie voeren op deze cloudoplossingen. Toezien op beveiliging van data en persoonsgegevens en het naleven van de archiefwet.
We verwijzen op deze plaats ook naar de beleidsnota ‘Cloudbeleid 2020-2024’ waarin wordt geschetst hoe de beveiliging van persoonsgegevens en andere informatie binnen de gemeente wordt geregeld

Wat gaan we er voor doen?

Informatisering en Automatisering
Zoals hierboven al geschetst leidt informatiebeleid uiteindelijk tot uitvoeringsplannen en in ons geval tot een ICT Beheerplan.

Uitvoeringsplannen
Het informatiebeleid en informatiebeveiligingsbeleid schetsen de relevante ontwikkelingen op het gebied van wetgeving, ambities en technologie. In het Uitvoeringsplan informatiebeleid 2020-2024 en het Uitvoeringsplan informatiebeveiligingsbeleid 2020-2024 wordt beschreven hoe hier invulling aan wordt gegeven.

ICT beheerplan
Het beheerplan ICT 2020-2024 geeft inzicht in de financiële en projectmatige activiteiten die plaatsvinden in deze periode. Het plan beoogt de kosten die de gemeente maakt ten aanzien van ICT inzichtelijk en transparant te maken en deze te beheersen en voorspelbaar te maken. Het beheerplan is een uitvloeisel van het Informatiebeleidsplan en wordt jaarlijks geactualiseerd.
De exploitatiebedragen, vervangingsbedragen en investeringen voor uit te voeren plannen zijn verantwoord in het door de gemeenteraad vastgestelde ICT Beheerplan.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 16:32:01 met de export van 11/17/2020 14:15:47